Dag 16, 18 sept

19 september 2019 - Essaouira, Marokko

Vanmorgen beetje uitgeslapen. Wakker geblerd door de zeemeeuwen, om gek van te worden. Ze vliegen boven en zelfs in het zwembad. Ook akbar galmde weer over het terrrein. Moskee staat dichtbij. Vanmorgen lekker naar de haven gelopen waar het vis binnenkomt. Stikt er van de blauwe bootjes. Het meurt er als de ziekte en je moet uitkijken dat je niet op je plaat gaat. Een eindje verderop kun je vis uitzoeken. Dat maken ze klaar, en verser kun je het niet opeten. Ton en ik gingen voor de degenvis. Ze gingen hem speciaal voor ons halen. Ik kende het niet, maar volgens Ton heerlijk. Reinoud en Janny zijn niet zo gek op vis. Gekeken hoe hij werd gebakken. Smaakte heerlijk, zat alleen veel graten in, en dat vind ik vreselijk. Ton had het zo ver elkaar, maar ja jaren in de vishandel gestaan. Reinoud en Janny gingen aan de patat en tonijnsalade....Daarna maar even relaxen aan het zwembad. Zonnetje was lekker, wel met veel wind. Vanavond weer geen maaltijd in het hotel, maar in de Medina. We kijken niet eens meer, het is toch niet te hachelen. Weer leuk klein restaurantje gevonden, lol...menuutje 80 dirham, minder dan 8 euro...rondje gelopen, overal politie, mensen sloten winkels, politieauto's. Ik zeg, dit klopt niet...wegwezen. Bleek er een soort demonstratie te zijn voor 'meer werk'. Het is ook een troosteloze situatie hier. Echt zielig. Mensen zijn arm, zien er vies uit, stinken. Bedelende mensen....het is hartverscheurend. Dus snap wel dat ze in aktie komen. Vandaar denken wij, dat er overal politie stond. Koning Hassan de 2e met in elke stad een paleis, die overal geprezen word, waar je geen kwaad woord over mag zeggen, moet misschien niet overal vrouwen hebben (of mannen, maar dat mag hier niet) maar meer kijken naar zijn volk. Dan zou Marokko er misschien wat beter uitzien. Amen!! O nee, Allahu Akbar.....🤭